07.04.2021

Lue Jaakon kuulumiset maailmalta - apurahat nyt haussa!


Sanotaan, että maailmalla kilpailu on kovempaa

Niinpä valmistuttuani Tampereen lyseon lukion IB-linjalta kesällä 2018 aloin heti preppaamaan syksyllä Ison-Britannian Warwick Business School:issa alkaviin johtamistieteiden opintoihin. Bisnes oli minulle aivan uusi ala, joten tankkasin päähäni kaikki aiheeseen liittyvät “For dummies” -kirjat, jotka Tampereen pääkirjasto Metsosta löysin. Prosessin kautta ymmärsin, että markkinointi kiinnostaa, joten tein vielä pari nettikurssia hutiloiden matkalla Warwickiin.

 

Niinpä opintojen alkaessa tiesin, mitä halusin, ja minulla oli nenän mittainen etumatka muihin opiskelijoihin. Preppaamalla pääsin opiskelijayhteisön markkinointivastaavaksi heti yliopiston ensimmäisenä vuonna, mikä auttoi seuraavassa hakuprosessissa, ja niin edelleen. Toimin tänä kesänä Googlen harjoittelijana, ja tie tähän teknologiayritykseen alkoi Metson kirjastosta saadusta pienenpienestä etumatkasta.

Opinnot Warwick Business School:issa

Toisin kuin joissain brittiyliopistoissa, WBS:ssa ei voi markkinoinnin kandidaatiksi valmistua - tutkintonimike on “Management with Marketing”. Ensimmäisten kahden vuoden pääpainona on bisnes ja kokemusta karttuu muun muassa logistiikasta, kirjanpidosta ja politiikasta; viimeisenä vuotena valtaosa opiskelustani pyörii markkinoinnin ympärillä. Tällainen järjestely toimii mielestäni mainiosti: markkinoijan on syytä tuntea organisaatio ja ympäristö.

Ympäristöstä puheenollen, Ison-Britannian lukuvuosimaksuista saa kaiken irti lähinnä opiskelun ulkopuolelta avautuvien mahdollisuuksien kautta. Isommassa ympäristössä oppii itsekin ajattelemaan isommin. Warwickissa suuri osa opiskelijoista on mukana yhteisöissä (“societies”), joiden kautta saa mainiota kokemusta markkinoinnista, tiimityöskentelystä ja tapahtumien järjestämisestä. Tie kokemuksen ääreen on ylipäätään merkittävästi lyhyempi Isossa-Britanniassa kuin Suomessa - harva yritys vaatii markkinoijalta maisterintutkintoa ja useat opiskelijat suorittavat harjoittelujaksoja yliopiston aikana. Jos mieli halajaa Suomeen opintojen jälkeen, huomaat kansainvälisen kokemuksen ja kielitaidon avaavan monia ovia.

Itse markkinoinnin tunneilla, niin kuin akateemisissa instituutioissa on tapana, keskitytään teoriaan ja hyväksi todettuihin kaavoihin. Vaihdan usein keskittymiseni luentojen vuoden 2004 TV-mainoksista ja 4P-malleista digimarkkinoinnin blogeihin ja konkreettisempaan sisältöön.  On kuitenkin hyvä muistaa, ettei yliopisto valmista Google Ads -asiantuntijaksi.

 

 

Opintojen ohella

Yliopiston ensimmäisenä vuonna perustin opiskelijayhteisön, joka opettaa markkinointia ja graafista suunnittelua sadoille opiskelijoille sekä kymmenille yhteisöille ja start-upeille. Tänä syksynä järjestin Iso-Britannian ensimmäisen opiskelijajohtoisen digimarkkinoinnin sertifikaattikurssin ja koulutin tusinaa yhteiskunnallista yritystä. Olen lisäksi yliopiston aikana tehnyt markkinointia vapaaehtoisorganisaation, tamperelaisen yrityksen ja muiden opiskelijayhteisöiden leivissä.

Olenkin huomannut, että oma markkinoinnin ja mainonnan ymmärrykseni on muodostunut kolmen tekijän yhteisvaikutuksesta:

  • Yliopiston opeista
  • Netin resursseista
  • Omasta tekemisestä

Yliopiston opit toimivat legopalikkoina, jotka luovat pohjaa koko markkinoinnin uralle. Vaikkakin joskus ne tuntuvat pakkopullalta, näihin perusteisiin palataan kaikessa tekemisessä. Uutta kurssia tai tuotetta julkaistaessa vilkaisin kerran jos toisenkin Aakerin brändikirjoihin ja muistiinpanoihini positioinnista. 

Parhaimmillaan nämä kolme opin lähdettä tulevat toimeen synergisesti. Opin jotakin yliopistossa tai nettikurssilla ja pääsen soveltamaan tärpit heti yhteisöni kautta - ja sitten teen jotakin muuta yhteisöni eteen, mikä auttaa sisäistämään yliopiston ja netin teorian. Jos yliopisto on sinulla vielä edessä, kehotan samankaltaisen oppimis-soveltamis-oppimis -hyrrän kehittämiseen.

 

Top 3 vinkkiä apurahan hakemiseen

  • Älä turhaan ujostele! Suomalaiset ovat vaatimatonta kansaa ja monet jättävät hakematta koska “syy ei ole tarpeeksi hyvä” tai “joku varmasti tekee paremman hakemuksen”. Apurahoista päättäminen on säätiöiden hommaa - sinun hommasi on vain hakea! 
  • Ymmärrä säätiön tavoitteet ja arvot. Niin kuin työnhaussa, sama hakemus ei sovi joka paikkaan.
  • Kerro, mitä voit apurahan avulla saavuttaa. Jos sinä olisit jakamassa apurahoja, etkö haluaisikin tietää, minkälaisen vaikutuksen rahalla saa aikaan?

Apurahan hakuajat näkyvät Tampereen mainosyhdistyksen säätiön sivuilta - lykkyä tykö!

 

Jaakko Järviniemi